Cevi/Logins Nieuwsflash 2021/3

Cevi 50 jaar5 april 1971 is een datum om te onthouden: de eerste vrouw op de Noordpool, de uitbarsting van de Etna op Sicilië, maar ook het ontstaan van het Centrum voor Informatica, afgekort Cevi.

 Op 5 april telde Cevi welgeteld 50 jaren: een halve eeuw ICT-ervaring in de markt van lokale overheden. Hierbij ligt de focus op automatisering en digitalisering van de diensten in lokale besturen, maar is ook het klantpartnerschap van prioritair belang voor de Cevi Group.

We bedanken u dan ook graag voor de jarenlange trouwe samenwerking.
Ons succes hebben we alvast te danken aan de inzet van onze trouwe klanten, leveranciers en medewerkers. Zo werden onze medewerkers – op afstand – even in de bloemetjes gezet.

Aangezien wij niet in de mogelijkheid verkeren om samen met u te klinken tijdens een feestelijke borrel, nodigen wij u alvast graag uit op de volgende Cevi/Logins Klantendag op 8 maart 2022.
We maken er graag, samen met u, een spetterende editie van!

Status LBLOD in gemeente en OCMW Evergem

Tijdens een webinar op 22 april konden alle Cobra-gebruikers kennismaken met Cobra 4.0 en de mogelijkheden van LBLOD publicatie en melding. De uitrol naar de lokale besturen is volop bezig en inmiddels zijn een 20-tal besturen al actief aan het werk in Cobra 4.0. Gemeente en OCMW Evergem gingen als eerste aan de slag met LBLOD publicatie en melding vanuit Cobra 4.0.

Marc Goethals - EvergemMarc Goethals, diensthoofd IT in Evergem getuigt:
“Op donderdag 29 april werd gestart met de uitrol van Cobra 4.0. Evergem kwam daarbij als eerste aan de beurt. De nieuwe look and feel valt bij onze gebruikers bijzonder in de smaak. Het is wel even wennen, maar met de mooie en vooral duidelijke instructiefilmpjes bij de hand vormt dit geen probleem. Deze nieuwe versie brengt ons eveneens een grote stap verder in het LBLOD-verhaal. Onze secretariaatsmedewerkers waren dan ook terecht fier toen zij de dag erna als eerste Cobra-klant een besluitenlijst volledig automatisch naar de Vlaamse Overheid konden doorsturen. In gans Vlaanderen waren amper 26 besturen hen daarin voorgegaan. Wij kijken alvast met veel interesse uit naar verdere ontwikkelingen. Vooral de koppelingen met Vergunningen.Net en DAV kunnen ons zeker bekoren. Cobra is voor onze organisatie immers één van de belangrijkste applicaties. En daarbij zijn alle handelingen die we kunnen automatiseren mooi meegenomen …”

Op 1 juni 2021 start BelRai voor gezinszorg en zorgbudget zwaar zorgbehoevenden

Belrai logoDe meerderheid van onze gezinszorgklanten kiest ervoor om via onze software geïntegreerd te werken met het BelRai-platform (scenario 1 voor CoT-organisaties).

Het gebruikersbeheer en authenticatie verloopt dan via de eigen backoffice-software en dankzij geëncrypteerde direct URL’s en webservices kan er op een veilige en toch gebruiksvriendelijke manier gewerkt worden. Ook het zorgrelatiebeheer verloopt volautomatisch via KSZ of via eHealth.

Hoewel aan de gebruikerskant alles eenvoudig verloopt vormt het BelRai-project een grote technische uitdaging voor de softwareleverancier. We zijn dan ook de enige softwareleverancier binnen de publieke sector die op 1 juni zal starten met een BelRai-koppeling.

Onder de motorkap maken we gebruik van de Cevi Service Bus gekoppeld aan een centraal opgezette IDP via het Cevi-extranet. Dankzij een B2B-koppeling met de Azure Active Directory kan de gebruiker SSO (single sign on) werken met de eigen AD-account.

De uitrol van de koppeling is een logistieke uitdaging waarbij we gebruik maken van Webinars en Teams-sessies om zowel de technische als de functionele kant van de koppeling op een duidelijke manier te communiceren.

Naast het BelRai-project is het thuiszorgteam ook bezig met de opstart van diverse nieuwe klanten (OCMW Sint-Genesius-Rode, Zorgbedrijf Rivierenland, Zorgbedrijf Vilvoorde, OCMW Koksijde  …).

Brugge en Erpe-Mere tevreden gebruikers van BI@Burger

Sedert februari heeft WebBv, het bevolkingsprogramma van Cevi/Logins, een nieuwe module: BI@Burger. Deze module maakt het voor besturen mogelijk om hun bevolkingsgegevens in overzichtelijke statistieken en visualisaties weer te geven. De beleidsinformatiemodule voor WebBv bestaat uit een basis- en een uitgebreide module. De basismodule, BI@Burger, kan reeds worden besteld en geactiveerd binnen afzienbare tijd. De uitgebreide module wordt momenteel nog geconfigureerd en uitgetest.

Inmiddels zijn 25 besturen opgestart met de basismodule. Samen met onze gekende helpdeskondersteuning houden we onze oren open voor feedback en vragen die binnenkomen. We namen contact op met twee besturen om hun eerste indrukken op te vragen. In Brugge werkt Jonas De Windt (Stafcoördinator – Cluster Klant) met BI@Burger. In Erpe-Mere bevroegen we Veerle Wijndaele (Diensthoofd burgerzaken).

Logo stad BruggeDe drijfveer om BI@Burger aan te schaffen was om info uit WebBv snel te kunnen bevragen en verwerken in rapportage. Meteen na de opstart met de module is BI@Burger gebruikt om het jaarverslag voor de interne werking in te vullen. Er zat meer informatie in dan op het eerste gezicht gedacht. De voorbije jaren was het overzicht van de bevolkingsloop heel summier, nu kon er meer nuance gestoken worden in de cijfers.” (Jonas De Windt, Brugge).

Erpe-Mere logo“De eerste indruk was meteen positief. Ik zag meteen dat de gegevens mooi geordend en gesplitst waren. Ik had waarschijnlijk zelf ook kunnen zoeken via de extracties, maar hier was informatie mooi weergegeven en geordend. De drijfveer om BI@Burger te bestellen was in Erpe-Mere vooral efficiënt te kunnen werken en aantonen waarmee je bezig bent. Soms weet het hoger beleid niet precies wat je zoal doet en deze module toont wel mooi aan welk werk er zoal verzet wordt op de dienst Burgerzaken.” (Veerle Wijndaele, Erpe-Mere).

De voordelen van de module werden snel duidelijk: “Het visuele aspect van de toepassing is zeker een pluspunt. In de module Extracties kun je veel data opvragen, maar dan moet je echt weten waar iets zit en hoe je er toe moet komen. Bij de interactieve rapporten van BI@Burger heb je na een aantal muisklikken het gevraagde resultaat op je scherm. Het gebruik voelt heel intuïtief aan.” (Veerle).

Het gewenste doel is u te  kunnen helpen op de meest correcte en efficiënte manier, waarbij we steeds bijkomende duiding kunnen bieden wanneer dat nodig is.

“Een recente vraag van het kabinet van een Schepen omtrent de bevolkingssamenstelling in de deelgemeenten kon snel en eenvoudig beantwoord worden met de nieuwe beleidsinformatiemodule.” (Jonas).

Ook in deze uitzonderlijke tijden kunnen we de uitdagingen die zich stellen zo objectief mogelijk proberen benaderen: “In het kader van de lopende Coronacrisis zijn er afwijkende waarden in onze statistieken, maar in feite zijn de diensten vrij goed blijven doorlopen. Dat voelden we ook wel aan de werking.” (Veerle).

Samen met onze besturen kijken we steeds verder naar de toekomst. We rusten niet op onze lauweren. De huidige datasets zullen verder uitgebreid worden en nieuwe datasets worden toegevoegd.

Jonas De Windt“We zijn erg benieuwd naar de toekomst! We denken daarbij aan cijfermateriaal voor (afgeleverde) documenten zoals eID, rijbewijzen, reispassen, vreemdelingenkaarten… Deze informatie kunnen raadplegen in kant-en-klare rapporten zou een grote toegevoegde waarde zijn. Statistieken over WinAbs/DABS zouden uiteraard ook interessant zijn.“ (Jonas).

Meer weten? Neem eens een kijkje in onze productfiche (pdf-formaat)! Heeft uw bestuur interesse in de basismodule? Bevraag ons via de gekende kanalen voor meer info en een prijsofferte!

Ga voor tevreden klanten en tevreden medewerkers met onze managed services

Cevi/Logins weet als de beste hoe de lokale besturen hun strategie moeten aanpassen met het oog op de toekomst. Onze mensen kunnen uw ICT-team ondersteunen met toegespitste kennis, operationele zaken of strategische keuzes.

Laat ons samen bekijken hoe u op lange termijn budget bespaart door de ICT-omgeving van de toekomst te implementeren, zonder daarin uw huidige infrastructuur teniet te doen.

De digitale werkplek en online samenwerken zijn het nieuwe normaal. Transparant elke benodigde applicatie kunnen benaderen, 24/7, zonder verdere verantwoordelijkheden, is wat uw werknemers en klanten terecht van u verwachten.

Cevi/Logins biedt een waaier aan managed services, gaande van onze CeLo-Cloud over onze mensen tot hybride infrastructuren die uw bestuur veilig en naadloos connecteren met uw burgers en de wereld. Cevi/Logins zet u en dus onze burgers centraal.

Download hier onze productfiche voor Managed WiFi.

managed services

Digitaal ondertekenen

Thumbnail productfiche digitaal ondertekenenDigitalisering en automatisering van processen voor de lokale overheid zijn strategische kerncompetenties van de Cevi Group. Een belangrijk onderdeel in de digitalisering van processen is de digitale handtekening. Het digitale handtekenplatform van Cevi, Cevi.DSS (Digital Signing Service), biedt u een oplossing die geïntegreerd is met onze toepassingen en die u de mogelijkheid biedt manueel documenten op te laden.

Meer info vindt u in deze productfiche (pdf-formaat).

Stad Mechelen: GAS met een eigen visie

logo MechelenWe verwelkomen van harte stad Mechelen als nieuwe klant voor GAS met een eigen visie. De stad zet beleidsmatig in op zo weinig mogelijk sancties.

“We geloven dat een leefbare stad vooral via dialoog, preventie en respect tot stand komt. Gemeentelijke administratieve sancties zijn enkel een stok achter de deur om op te treden tegen mensen die de regels van een goed samenleven niet volgen.
Administratieve sancties zijn noodzakelijk, maar worden zo selectief mogelijk ingezet.”

De GAS-software ondersteunt de specifieke processen op maat van het bestuur. 

Cevi Group lid van “Coaching for heroes”

De vzw Coaching for Heroes is een initiatief dat mentale en emotionele ondersteuning biedt aan alle zorg- en hulpverleners in de frontlinie van deze crisis. De VZW biedt kosteloze virtuele gesprekken aan, gedragen door een netwerk van vrijwillige coaches. Zo is bijvoorbeeld de nood aan begeleiding in woonzorgcentra heel groot. De VZW voorziet enerzijds teamworkshops en anderzijds individuele gesprekken met als focus het ondersteunen van de veerkracht. Veerkracht die nodig is om na de vaccinatierondes nieuwe energie te putten om de normale werking terug goed op te starten.

Logo Coaching for heroes

Logo Zorgbedrijf HarelbekeCevi Group is dan ook graag lid van deze organisatie, waarbij wij graag de zorgverleners de nodige ondersteuning bieden en deze ingrijpende crisis mee helpen bedwingen. Ook overige organisaties en zorgverenigingen steunen graag dit initiatief. Zo heeft ook Zorgbedrijf Harelbeke een samenwerking opgezet met Coaching for Heroes ten behoeve van de zorg.

Meer info over dit initiatief vindt u terug op https://coachingforheroes.be/

BOA – de uitrol is begonnen

CommunicatieNa een opstartfase bij een tweetal pilootbesturen mochten we onze nieuwe toepassing BOA (Berichten – Overal en Altijd) intussen bij vijf besturen uitrollen en voor de zomervakantie zullen er nog een vijftal volgen.

Op deze manier bouwen we onze klantenkring gestaag uit. Door onze regelmatige klantcontacten horen we wat we er goed is aan de toepassing en waar er eventueel nog wat bijgeschaafd kan worden.

Op 24 juni 2021 zullen tijdens een online vergadering met hoofdgebruikers van BOA van onze diverse klanten de krijtlijnen worden uitgetekend voor toekomstige ontwikkelingen aan BOA: welke nieuwe, bijkomende functionaliteiten zullen worden ontwikkeld, welke koppelingen met externe toepassingen worden er uitgebouwd … Zo evolueert BOA verder tot een volwaardige elektronische berichtenkamer die is gelinkt aan heel wat toepassingen binnen de organisatie; een onmisbare schakel dus voor elke eigentijdse organisatie.

Nieuwsgierig naar BOA? Vraag geheel vrijblijvend een demonstratie aan van onze toepassing bij het domein Midoffice. We tonen u graag de mogelijkheden van deze toepassing! Onze productfiche geeft u al een mooi beeld.

Vergunningen.Net en Kadaster.Net integreren beide MAGDA services voor het opvragen van recente kadastergegevens (Consultimmo) in het kader van openbaar onderzoek

Concreet omvat dit volgende mogelijkheden:

  • Bevragingen van eigenaars: via de Magda kadasterservices
  • Bevragingen adressen van eigenaars en omwonenden via de interactieve bevolkingsservices van Cevi/Logins
  • Extra controle op overledenen!

In Vergunningen.Net start het openbaar onderzoek.

De opvraging gebeurt in Kadaster.Net.

De betrokkenen in Vergunningen.Net worden aangevuld.

Heeft uw bestuur interesse in deze uitbreiding, dan bezorgen wij u graag een vrijblijvende offerte. Contacteer ons via contactcenter@cevi.be.