Vlaanderen digitaal 

Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan en is sterk voelbaar in de steden en gemeenten. Deze digitaliseringsbeweging heeft namelijk een sterke impact op elk lokaal bestuur: er wordt gestreefd naar een duurzame digitale strategie om te bouwen aan een klantgerichte, effectieve en innovatieve lokale overheid.  

Cevi Group wil de lokale overheden dan ook graag ondersteunen bij deze uitdaging en volgt als strategische partner de evolutie van producten en diensten van hogere overheden nauwgezet op.  

Via deze overzichtspagina willen we u inzicht geven in het verloop en de ontwikkelingen van diverse Vlaamse digitaliseringsprojecten, waarbij de Cevi Group streeft naar een goede softwareconnectie aan de hand van een service georiënteerde open architectuur.  

Hierna gaan we dieper in op elk van deze Vlaamse oplossingen.   

Mijn Burgerprofiel

Digitalisering en automatisering van processen voor de lokale overheid behoren tot de strategische kerncompetenties van de Cevi Group. Een belangrijk kanaal in de digitale dienstverlening is Mijn Burgerprofiel.

Mijn Burgerprofiel is een algemene, centrale profielpagina waar burgers online hun persoonlijke gegevens terugvinden die bij zowel de Vlaamse, federale als lokale overheid bekend zijn.

Het doel is om één persoonlijk overzicht van alle overheidsinformatie te verkrijgen. Eveneens worden de diensten gecentraliseerd waardoor informatie beter vindbaar en toegankelijker wordt. 

Wat heeft Mijn Burgerprofiel te bieden?

  • Dossiers en aanvragen in één handig overzicht
  • Toegang tot uw eBox overheidsdocumenten
  • Meldingen en notificaties ontvangen
  • Inzicht in uw data waarover de overheid beschikt
  • Beheer van uw persoonlijke gegevens
  • Mobiele toegankelijkheid via de app

Cruciaal voor Mijn Burgerprofiel is natuurlijk de noodzaak om zoveel mogelijk gegevens van lokale besturen naar dit platform te ontsluiten.

Mijn Burgerprofiel

Mijn Burgerprofiel App

De mobiele app Mijn Burgerprofiel werd gelanceerd in de zomer van 2022 en laat het toe om de burger actief op de hoogte te houden over hun overheidszaken.

Deze app kan eveneens gekoppeld worden aan een persoonlijke stad of gemeente app. Inwoners kunnen in de algemene gemeente app, naast de standaard Burgerprofiel functionaliteiten, meldingen doen, afspraken maken en lokaal nieuws opvolgen en toegang verkrijgen tot de gekende data vanuit MBP.

Cevi integraties

  • Mogelijkheden & toelichting integratie
  • Aangesloten besturen

De back-end toepassingen van Cevi proberen, indien relevant, maximaal interacties met de burger te ontsluiten via Mijn Burgerprofiel. Via de module DOSIS (dossierstatusinformatie) is het mogelijk om de statussen en opvolging van een aanvraag te delen met de burger. De toepassing Mijn Burgerzaken ontsluit een eerste reeks van bevolkingsaanvragen en de statusopvolging naar Mijn Burgerprofiel.

Voorbeeld: een aangifte van adreswijziging (woonstvaststelling model 2)
Een aangifte van verhuis via het e-Loket of via het loket wordt als procedure geregistreerd in Mijn Burgerzaken. De verwerking van deze procedure wordt gedeeld via Mijn Burgerzaken, zodat de burger ten allen tijden de status van zijn aanvraag kan raadplegen via de kanalen van Mijn Burgerprofiel. Na een definitieve inschrijving kan het lokaal bestuur een bericht versturen via Mijn Burgerprofiel om de burger uit te nodigen het adres op zijn identiteitskaart aan te passen.

Notificatie in Mijn Burgerzaken
Mijn Burgerprofiel: aangifte verblijfsverandering

Ook deze procedures worden ontsloten naar Mijn Burgerprofiel:

  • Afschrijving naar het buitenland (model 8)
  • Wettelijke samenwoning
  • Aangifte referentieadres
  • Laatste wilsbeschikking
  • Gedeeld verblijf
  • Tijdelijke afwezigheid
  • De integratie vanuit Mijn Burgerzaken met Mijn Burgerprofiel is overigens een standaard onderdeel van de communicatiemodule in Burgerzaken die in de loop van 2023 uitgerold zal worden. Naast het delen van statussen en bijhorende informatie met de burger, is het eveneens mogelijk om vrije (push) notificatie berichten te sturen naar de burger (eventueel in combinatie met een brief, sms of e-mail). Deze notificatie verschijnt logischerwijs in Mijn Burgerprofiel, alsook als bericht in de Mijn Burgerprofiel App.

Roadmap Vlaanderen

  • De app verder uitbouwen: transactioneel luik en de verdere uitrol en integratie met de steden en gemeente apps
  • Meertaligheid van de ‘global header’, met beheerssysteem voor vertalingen
  • Informeren op maat
  • Integratie wallet in MBP app met de datakluis SOLID

Roadmap Cevi

Een maximale integratie van Mijn Burgerzaken met Mijn Burgerprofiel is essentieel voor Cevi. Naast de koppeling van de bevolkingsprocedures naar Mijn Burgerprofiel staan nu de Vreemdelingenaanvragen en nieuwe procedures Burgerlijke Stand op de roadmap. Deze worden in de loop van 2023 gekoppeld.

MAGDA Documentendienst

Via de MAGDA Documentendienst van Vlaanderen kunnen overheidsinstanties hun brieven en documenten geautomatiseerd versturen.  

De verzending gebeurt zo veel als mogelijk digitaal, naar de eBox van de burger of onderneming. Wanneer een digitale verzending naar de eBox niet lukt, wordt de brief afgedrukt en via de post verzonden.

De flow van verzending verloopt steeds veilig, betrouwbaar en in lijn met de GDPR-wetgeving. Dat maakt de documentendienst geschikt voor het verzenden van alle formele en vertrouwelijke documenten zoals vergunningen, aanslagbiljetten, bekeuringen, betalingsherinneringen enz. Documenten kunnen eveneens aangetekend verstuurd worden.  

Meer info: https://www.vlaanderen.be/magda/magda-documentendienst

Cevi integraties

Onderstaande figuur geeft een vereenvoudigde weergave van de weg die uitgaande documenten afleggen vanuit een toepassing naar een burger of organisatie via de Magda Documentendienst. 

Het afleveren van documenten aan de Magda Documentendienst vereist de aanwezigheid van de midoffice componenten Cevi Service Bus en Cevi Zakenmagazijn.  

Na aflevering van de documenten aan de Magda Documentendienst zorgt deze er vervolgens voor dat het document wordt afgeleverd in de eBox en/of de fysieke brievenbus van de geadresseerde (burger of organisatie). 

Onderstaande Cevi applicaties integreren reeds met de Magda Documentendienst. 

  • Boekhouding: verzending van facturen en herinneringen 
  • Belastingen: verzending van aanslagbiljetten en herinneringen 
  • Vergunningen: verzending van brieven openbaar onderzoek  
  • Burgerzaken: verzending van administratieve documenten (zoals uitnodigingsbrief elektronische identiteitskaarten) 
  • Verkiezingen: oproepingsbrieven
  • Lonen: verzending van loondocumenten werknemers naar e-Box Burger
  • Postregistratie: verzending uitgaande briefwisseling

Voor elk van deze applicaties zijn de eerste implementatietrajecten opgezet en met succes gefinaliseerd. In samenwerking met diverse besturen hebben we de koppeling kunnen opzetten en finetunen tot een goedwerkende link.

Logo IngelmunsterChristophe over de opzet van de koppeling Magda Documentendienst met Unibel:
“Als pilootbestuur ondervonden we van bij de start een heel goede opvolging van het traject. De gebruikers kregen heldere instructies en ondersteuning bij de eerste verzendingen. Bij vragen of problemen kwam er ook snel feedback. Naast een goede opvolging werd ons ook steeds duidelijk toegelicht wat er achterliggend gebeurde.”

Christophe Pareit

Coördinator organisatiebeheerser, Gemeente Ingelmunster

Vereenvoudigde weergave van de koppeling vanuit Cevi toepassingen naar de Magda Documentendienst

Roadmap Vlaanderen

Toekomstige uitbreidingen aan de Magda Documentendienst (API en online Documentendienst): 

  • Elektronisch handtekenen van documenten 
  • Koppeling met het  Digitaal Archief Vlaanderen (zie verder) 
  • Ophalen van het e-mailadres van burgers als zij dit opgegeven hebben als contactadres in Mijn Burgerprofiel 

Roadmap Cevi

Enerzijds zullen de bestaande integraties worden uitgebreid, anderzijds worden bijkomende koppelingen opgezet vanuit andere Cevi toepassingen:

  • Boekhouding: verzending van overige briefwisseling
  • Belastingen: verzending van aangifteformulieren en andere briefwisseling
  • Burgerzaken: verzending van overige documenten en briefwisseling in Mijn Burgerzaken
  • Postregistratie: koppeling inkomende briefwisseling eBox Onderneming
  • Sociale dienst (“PrimeRelease incl. Digitaal Documentenbeheer Sociale Dienst”): uitgaande communicatie
  • GAS.Net: verzending van GAS-boetes

Verenigingsloket

Het Verenigingsloket wil alle interacties tussen verenigingen en dienstverleners op één plaats samenbrengen en vereenvoudigen en zo het verenigingsleven vlotter en overzichtelijker maken.  

Het Verenigingsloket wordt het start- en eindpunt voor alle publieke dienstverlening, of een vereniging nu een aanvraag doet bij een Vlaamse overheidsdienst of een zaal wil huren in haar gemeente. Daarnaast gaat het om een eenmalige registratie waarna deze worden bewaard in een beveiligde databank. Dit vereenvoudigt bijgevolg het proces van aanvragen. 

Meer info: https://www.vlaanderen.be/verenigingsloket.

Cevi integraties

Cevi zoekt lokale besturen die piloot willen zijn in dit project om samen de meerwaarde voor de lokale besturen in kaart te brengen en de integratie met Cevi toepassingen te realiseren.

Omgevingsloket

Het omgevingsloket is sinds 2018 dé website van de Vlaamse overheid met informatie over de omgevingsvergunning.

Sinds de opstart werden er reeds meerdere veranderingen doorgevoerd aan het Omgevingsloket, waarbij onze eigen Cevi software steeds mee evolueerde. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van de projectinhoudversies (PIV) en aanpassingen in het kader van het Stikstofdecreet.

Doel van het project is de informatie-uitwisseling tussen alle mogelijke actoren te digitaliseren en stroomlijnen gaande van de aanvraag (burger, onderneming, architect) tot en met de statistische verwerking van de verschillende gegevens en de eventuele uitvoering van de werken, vertrekkende vanuit de beschikbare authentieke databronnen en aangevuld met de door de verschillende processen gegenereerde data. 

Die vergunning is vereist voor: 

  • Stedenbouwkundige acties: (ver)bouwen, wijziging woongelegenheden, ontbossen … 
  • Verkavelen of bijstellen van een verkaveling 
  • Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten klasse 1 of 2 
  • Kleinhandelsactiviteiten: winkel uitbaten/uitbreiden of het assortiment wijzigen  
  • Vegetatiewijzigingen 

Sommige stedenbouwkundige handelingen en exploitaties van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van klasse 3 verlopen via de meldingsprocedure. 

Cevi integraties

De toepassing Vergunningen.NET is een webgebaseerde softwaretoepassing voor het digitale beheer van omgevingsvergunningen en analoge procedures zoals voorbesprekingen en verdelingen. In Vergunningen.NET kunt u een omgevingsvergunningsaanvraag die is ingediend op het Vlaams Omgevingsloket registreren en behandelen. De verschillende behandelstappen die worden doorlopen in Vergunningen.NET, zoals de volledig- en ontvankelijkheidsverklaring en het opstarten van een openbaar onderzoek, worden telkens gesynchroniseerd met het Omgevingsloket, zodat de aanvrager altijd op de hoogte is van de status van zijn project en van eventuele opmerkingen of beslissingen.

 

Vergunningen.NET

Roadmap Vlaanderen

Voor 2024/2025 staan er onder andere volgende punten op de roadmap:

  • Structurele Beslissingsinhoud (SBI)
  • Invoering van het modulair decreet
  • Evaluatie Omgevingsvergunningendecreet

Roadmap Cevi

Voor 2024/2025 staan er onder andere volgende punten op de roadmap:

  • Implementatie Structurele Beslissingsinhoud (SBI)
  • Uitbreiding van de functionaliteiten voor het luik Handhaving: het opvolgen van milieucontroles en -klachten en een uitbreiding van de opvolging voor ruimtelijke ordening (RO)
  • Verdere integratie met het Vastgoedinformatieplatform (VIP)

Vastgoedinformatieplatform

Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan aanvragen. Het platform verzamelt alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen zoals centrale én gemeentelijke registers. Ook de betaling en facturatie gebeurt via het platform.  Vanaf januari 2024 is het gebruik van het VIP decretaal verplicht. 

Als lokaal bestuur bent u verantwoordelijk om de aanvraag aan te vullen met de gemeentelijke info. U voert ook een kwaliteitscontrole uit op de centrale info.  

Cevi integraties

Cevi Group werkt intens samen met Digitaal Vlaanderen en pilootgemeenten om te voldoen aan deze verplichting: via de software Vastgoedinfo ondersteunen we de besturen bij de uitvoering van hun kwaliteitscontrole. Zo maakt de software het mogelijk om data uit te wisselen met het platform en de aanvraag te verrijken via een automatische flow.

Voordelen van deze integratie?

  • Automatische verrijking met gemeentelijke bronnen
  • Kwaliteitscontrole van centrale aangeleverde info
  • De datakwaliteit verbeteren
  • De aanvraag opvolgen door verschillende diensten/verantwoordelijken
  • Historiek van alle aanvragen in lokaal systeem
  • Uitgebreide zoekmogelijkheden

Geschikte hulpmiddelen?
Met onze databeheertool kunt u centrale bronnen synchroniseren naar een gemeentelijke databank en raadplegen in uw interne GIS-systeem. Ook de tool voor geometrische correctie kan u in de voorbereidingsfase helpen bij het herpositioneren van contouren op de recente percelenkaart.

Logo De HaanDe software is gemakkelijk in gebruik en ziet er uit zoals Kadaster en Vergunningen.NET, overzichtelijk en herkenbaar. Het voorbereiden van de gemeentelijke data verliep vlot dankzij de ondersteuning van Cevi.

Sabine Willems

De Haan

Stand van zaken over de opstart van de gemeenten

Momenteel zijn alle Cevi-gemeenten en steden aangesloten op het vastgoedinformatieplatform. Zie https://vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info

Roadmap Vlaanderen

Het Vastgoedinformatieplatform is op 3 oktober 2022 gestart met enkele pilootgemeenten met een MVP (Minimum Viable Product) van het VIP. 

De opstart van de Vlaamse gemeenten en steden gebeurt in “waves”.

Initieel was het platform in gebruik door notarissen en vastgoedmakelaars maar sinds 7 februari 2024 kunnen ook andere type aanvragers zoals overheidsinstanties en burgers aanvragen doen via het platform.

De verder feature planning van Vlaanderen, kan hier geraadpleegd worden: https://vlaamseoverheid.atlassian.net/wiki/spaces/DV/pages/6106612520/Feature+planning

Roadmap Cevi

​Sinds januari 2024 zijn alle Cevi-gemeenten en steden aangesloten op het platform.

Met maandelijkse updates bij onze klanten, zorgen we ervoor dat we conform blijven met de technische en inhoudelijk wijzigingen van het Vastgoedinformatieplatform. 

IPDC & LPDC

De lokale en provinciale besturen zijn het eerste aanspreekpunt voor de burger. Zij hebben nood aan correcte informatie over alle overheidsproducten en -diensten. De Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus (IPDC) biedt een overzicht van de verschillende dienstverleningen van de lokale, Vlaamse en federale overheid.  

Alle overheden kunnen gebruik maken van de productfiches uit de productencatalogus om: 

  • zelf op de hoogte te blijven van de Vlaamse, federale en lokale dienstverlening, 
  • hun eigen website up-to-date te houden, 
  • de communicatie met hun klanten te verbeteren, 
  • hun dienstverlening effectiever en efficiënter te maken. 

 Deze informatie kan gedeeld worden met een lokale catalogus op maat van de lokale besturen.  

Meer info: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/interbestuurlijke-producten-en-dienstencatalogus-ipdc

Loket voor lokale besturen 

Agentschap Binnenlands Bestuur stelt in dit kader de module ‘Lokale Producten- en Dienstencatalogus (LPDC)’ gratis ter beschikking aan lokale besturen. Deze toepassing voorziet een centrale API om de informatie te ontsluiten richting lokale besturen en Europa. 

Dit Vlaams aanbod is gelijkaardig aan de voormalige lokale producten en dienstencatalogus van Cevi Group, waardoor de software LPDC van de Cevi Group stilaan uitgefaseerd zal worden. 

Meer info: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/lokale-producten-en-dienstencatalogus

Cevi integraties

Cevi bekijkt momenteel met ABB de mogelijkheden voor een vlotte overgang van de LPDC van Cevi naar de LPDC van Vlaanderen.

Daarnaast wordt waar nodig een integratie voorzien met de informatie uit de LPDC Vlaanderen vanuit Cevi toepassingen.

Digitaal Archief Vlaanderen (DAV)

Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) biedt een platform aan om afgesloten overheidsinformatie op korte en lange termijn te beheren, te bewaren en te ontsluiten.

DAV is een dienstverlening van Het Facilitair Bedrijf en staat open voor instanties van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden. Zij bieden verschillende diensten aan, waaronder het serieregister en het e-Depot.

Het Serieregister is het centrale register waarin Vlaamse overheidsinstanties hun series (de categorieën van bestuursdocumenten) moeten publiceren.

Het e-Depot is een plaats om digitale overheidsinformatie (afgewerkte dossiers) te beheren, bewaren en ontsluiten. Dit zowel korte als lange termijn.

Meer info: https://www.vlaanderen.be/informatiemanagement/informatie-archiveren/digitaal-archief-vlaanderen

Cevi integraties

Naar aanleiding van een aantal vragen om een specifieke Cevi-toepassing te koppelen het Digitaal Archief Vlaanderen heeft Cevi beslist een werkgroep te organiseren voor besturen die gebruik maken van zowel Cobra als het Digitaal Archief Vlaanderen. In de werkgroep zijn zowel Cevi, als DAV als de provinciale en lokale besturen vertegenwoordigd.

De eerste werkgroep op 27 januari 2023 had tot doel het begrippenkader van de archiefspecialisten te duiden voor de specialisten Cobra en een beeld te krijgen van de verwachtingen van de koppeling met DAV vanuit Cevi toepassingen algemeen en Cobra in het bijzonder.

Op 17 maart 2023 is tijdens een beperkte werkgroep een demo gegeven over het gebruik van het serieregister en het e-depot in de praktijk. Daarnaast is getoond hoe gegevens van dossiers uit Cobra momenteel opgeladen worden naar het e-Depot. Naar aanleiding van deze gesprekken is in Cobra de mogelijkheid voorzien om agendapunten te koppelen aan een serie. Ook zijn de exportmogelijkheden aangepast in functie van het e-Depot.

Tijdens de werkgroep op 20 juni 2023 werd gedemonstreerd hoe agendapunten kunnen worden gekoppeld aan een serie. Ook werden vernieuwde exportmogelijkheden getoond en hoe op basis hiervan het e-Depot gevoed kan worden.

Aansluitend werden mogelijke vervolgstappen besproken. Op vraag van de werkgroep worden in de volgende fase – samen met DAV – de mogelijkheden onderzocht om zittingsdocumenten, zoals agenda, notulen en besluitenlijst te ontsluiten naar het e-Depot. Eind september wordt hierover teruggekoppeld.

Het doel van de werkgroepen is voldoende informatie te verzamelen voor een detailanalyse van de gewenste koppeling om zo de ontwikkelkost te kunnen inschatten. Uiteraard ligt hierbij onze focus niet alleen op Cobra, maar worden de mogelijkheden van herbruikbaarheid voor andere toepassingen ook bekeken.

Roadmap Vlaanderen 

Voor informatie over de release- en roadmap van digitaal Vlaanderen verwijzen wij u graag naar: https://www.vlaanderen.be/informatiemanagement/informatie-archiveren/digitaal-archief-vlaanderen/release-en-roadmap

Roadmap Cevi

Voor het vierde kwartaal van 2023 verwachten we de detailanalyse Cobra en link DAV met het bepalen van de “next steps”.

Solid Datakluis

De grondlegger van Solid is Sir Tim Berners-Lee, ook de uitvinder van het World Wide Web.

Solid werkt met een persoonlijke datakluis waarin de meest recente data van een burger of bedrijf wordt opgeslagen. In vergelijking met de huidige aanpak van data-uitwisseling, heeft de burger zelf de controle over die kluizen: hij/zij beslist wie welke data kan gebruiken.

Het Solid Pod-platform van het Vlaams Datanutsbedrijf is ontworpen om betrouwbare data-ecosystemen op te zetten op basis van deze baanbrekende technologie. Dit platform stelt bedrijven in staat op Solid gebaseerde businessmodellen en applicaties te ontwikkelen om burgers in Vlaanderen en daarbuiten van dienst te zijn.

Roadmap Vlaanderen 

Momenteel zijn verschillende use cases in ontwikkeling bij Digitaal Vlaanderen. Cevi NV volgt de evolutie van deze technologie op de voet en neemt deel aan werkgroepen en community meetings.

Roadmap Cevi

Cevi NV zal via het project voor uitwisseling van loonfiches een eerste praktische en technische ervaring opdoen die bruikbaar is voor andere toekomstige projecten. De ontwikkelde connectoren zullen mee opgenomen worden in de businessarchitectuur van onze applicaties.